Z jakich części składają się wózki widłowe?
Wózki widłowe to niezastąpione narzędzia pracy w magazynach, centrach logistycznych i na budowach. Dzięki nim możliwe jest szybkie i efektywne przemieszczanie ładunków o dużych masach. Choć na pierwszy rzut oka mogą wydawać się proste w budowie, składają się z wielu części, które razem tworzą harmonijnie funkcjonujący system. W artykule przyjrzymy się bliżej budowie wózków widłowych, omawiając ich kluczowe elementy.
Podwozie i koła
Podstawą każdego wózka widłowego jest jego podwozie, które zapewnia stabilność i wytrzymałość konstrukcji. Wykonane jest zazwyczaj z wysokiej jakości stali, a jego konstrukcja musi być na tyle solidna, aby wytrzymać ciężar ładunku oraz samego wózka. Na podwoziu zamocowane są koła, które umożliwiają poruszanie się pojazdu. W zależności od modelu i przeznaczenia wózka widłowego, może on posiadać różne rodzaje kół – pneumatyczne, pełne gumowe lub poliuretanowe. Każdy z nich ma swoje zalety i wady, które decydują o ich zastosowaniu w różnych warunkach pracy.
Maszt i widełki
Kolejnym kluczowym elementem wózka widłowego jest maszt, czyli pionowa konstrukcja, na której osadzone są widełki. Maszt może być jedno-, dwu-, trzy-, a nawet czterostopniowy, co wpływa na maksymalną wysokość podnoszenia ładunku. W zależności od modelu wózka, maszt może być również wyposażony w systemy stabilizacji oraz amortyzacji drgań. Widełki to natomiast elementy, które bezpośrednio kontaktują się z ładunkiem i umożliwiają jego podnoszenie oraz przenoszenie.
Napęd i układ jezdny
Wózki widłowe mogą być napędzane różnymi rodzajami silników, w zależności od ich przeznaczenia i wymagań użytkowników. Najpopularniejsze są wózki z silnikami spalinowymi (diesel lub gaz), które charakteryzują się dużą mocą i wydajnością, a także możliwością pracy na zewnątrz budynków. Coraz częściej spotykane są jednak wózki widłowe w Katowicach z napędem elektrycznym, które są ekologiczne, ciche i nie emitują spalin. Układ jezdny wózków widłowych obejmuje mechanizmy odpowiedzialne za skręcanie, hamowanie oraz przenoszenie napędu na koła.